.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازار کامپیوتر از سیل تایلند تا صعود ارز
محمد مبرا

تخم مرغ ، طلا،ارز، مرغ ، شیر، گوشت و .... خیلی از اقلامی که چه در گذشته و چه در حال دچار بحران می شدند همه مسئولین خود را ملزم به پاسخگویی می دانستند و برای رفع بحران تمام امکانات خود را بسیج کرده تا از فشار انتقادات خود بکاهند.
اما شاید در این بین اقشار مرتبط با کامپیوتر(صنف کامپیوتر) چند ماهی است که در رکود شدید ناشی از گرانی های ساختگی بسر می برند و ظاهراً کسی پاسخگو نیست و در پی از دست رفتن این همه اشتغال و خانه نشینی قشر فرهیخته جامعه کسی خم به ابرو نمی آورد.
و اما باید گفت که حدوداً از یک سال پیش با رویداد سیل در تایلند یک تراژدی پیچیده در بازار کامپیوتر و لپ تاپ ایران اتفاق افتاد که در پی آن به اشتغال کشور آسیب جدی وارد شد و لذا به خانواده هایی که بطور مستقیم و غیر مستقیم با این مسئله درگیر بودند صدمات جبران ناپذیری وارد آمد .
در آن زمان به بهانه سیل زدگی کارخانه مونتاژ هارد در کشور تایلند ، قیمت این قطعه کامپیوتری به طرز عجیبی به بیش از سه برابر افزایش یافت و برخی از طمع کاران واردات قطعات کامپیوتر ( بهتر است بگوییم مافیا) ، سوار بر موج شدند و با عادی شدن اوضاع هم قیمتها را کاهش ندادند، چراکه با بی توجهی برخی مسئولین زمینه را برای دریافت سود سرشار مناسب دیده و با اتصال سیل تایلند به صعود قیمت ارز چنان در بازار کامپیوتر جولان می دهند که انگار ترسی از کسی نیست و به کسی نباید پاسخگو باشند . جالب تر اینجاست که این آقایان زمانی قطعات کامپیوتر و لپ تاپ را با ارز مصوب نیز وارد میکردند و قطعات را به شرکتهای کامپیوتری در تهران و شهرستانها که بخش مهمی از اشتغال کشورهستند به بهانه گرانی ارز با چند برابر قیمت می فروختند این رویه همچنان ادامه دارد.
بی پرده بگویم مسئولین به جای نظارت و برخورد با واردکنندگان و مونتاژ کنندگان بازار کامپیوترکسانی که ریشه ماجرا هستند و انبارهایشان به طور معناداری پر و خالی می شود ، شروع به بازرسی و تحت فشار قرار دادن واحدهای صنفی که نقشی در این ماجرا نداشته اند را نمودند ، و از دیگر سو بازیگران اصلی و سوداگران همچنان با خیال آسوده مشغول شمردن پولهای خود در گمرک و مراکز پخش قطعات و لپ تاپ بودند . طوری که در این زنجیره خدمات رسانی ، شرکتها و فروشگاههای کامپیوتری که بیشترین خدمات با کمترین سود را به مردم ارائه می دادند در یک فضای نا امن قرار گرفته و عرصه را بیش از پیش بر خود تنگ تر می دیدند، پیامد این موضوع تعطیل یا در شرف تعطیل شدن خیلی از شرکتهای کامپیوتری و خدمات دهندگان بازار کامپیوتر بوده است .
در جایی دیگر مسئولین محترم برای سامان دهی ! بازار مانیتور و بهانه حمایت از یکی دو شرکت مونتاژ کننده مانیتور اقدام به اجرایی نمودن طرح شبنم نمودند که ثمره ی آن این شد که قیمت مانیتور مونتاژ داخل از 170000 تومان به 320000 تومان طی مدت کوتاهی رسید و این یعنی کاهش قدرت خرید مردم و یعنی لطمه جدی به واحدهای صنفی کامپیوتر و از طرفی سود سرشار افراد زی نفع که با این اوضاع درآمدهای کلانی را به جیب زده اند.
حال این سئوال پیش می آید چه کسی پاسخگوی وضع وخیم بازار کامپیوتر مخصوصا در شهرستانها است ؟ و چرا وقتی سوداگری در بازار برخی اقلام اتفاق می افتد همه بسیج می شوند تا مشکل را به نوعی حل کنند اما این تراژدی تاسف بار در صنف کامپیوتر در حال رخ دادن است ولی دم از کسی بر نمی آید ؟ شاید استدلال آقایان این باشد که کامپیوتر از اقلام ضروری مردم نیست ! ولی باید به عرض رساند در بازار کامپیوتر کشور و اللخصوص شهرستانها صدها هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در حال ارتزاق از آن هستند و این مسئله برایشان نقش حیاطی دارد.
در پایان از مسئولین و دلسوزان خواهشمندیم با نگاه ویژه و کارشناسانه هرچه سریع تر وارد این مسئله شوند چراکه تعلل بیشتر باعث صدمات جبران ناپذیری به اقشار آسیب پذیر صنف کامپیوتر کشور وارد خواهد آورد .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 شهريور 1391
2 روز دنبال یک مانیتور گشتم و هیچ شرکت کامپیوتری موجود نداشت و اگر هم داشت قیمت غیر واقعی و گرانی بود از مسولین خواهشمندیم رسیدگی کنند
جواد 25 شهريور 1391
آخ حرف دل مارو زدید
چرا مسئولین خوابند؟
چرا پاسخگوی این گرانیها نیستند؟
رفیع پور 27 شهريور 1391
همه فهمیدن هدف از طرح شبنم سرازیر کردن پول تو جیب بعضی ها بود
خدا رو شکر شرکت مادایران هم به ارزوش رسید حالا دیگه یکه تاز بازار مانیتور ایرانه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.